فروش لباس تاناکورا ۲ واحد صنفی را در مشهد به پلمب کشاند ورود ۱۴ هواپیمای اورهال‌شده به ناوگان حمل‌ونقل هوایی کشور قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) نات‌کوین به‌زودی لیست خواهد شد + جزئیات حافظه سازمانی؛ ثبت دانش پنهان جزئیات تازه درباره رقم و زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) با کمتر از ۲۰ میلیون تومان چه مدل موبایلی می‌توان خرید؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساندویچ پانل پشم سنگ چیست و چه کاربردی دارد؟ مبالغ ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومان برای رهن آپارتمان‌های منطقه سیدی مشهد (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) محمود سیادت: بهار سرمایه‌گذاری در افغانستان از راه رسیده است آیا بازار خودرو به آرامش رسیده است؟ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) اولین عرضه اولیه سال ۱۴۰۳ در راه بورس ویدئو | چک صیادی را آنلاین نقد کنید تجارت آمریکا و ایران ۲ برابر شد (اردیبهشت ۱۴۰۳) مصوبه مداخله بانک مرکزی برای کنترل نوسانات ارز تمدید شد تخلف خروج بیش از ۲ هزار کیسه آرد از شبکه پخت نان در مشهد سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است
سرخط خبرها

دارندگان مشاغل خانگی صرفا تعداد خاصی از زنان نیستند

  • کد خبر: ۴۱۹۱۶
  • ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱
دارندگان مشاغل خانگی صرفا تعداد خاصی از زنان نیستند
مشاغل خانگی عنوان فعالیت‌هایی است که در خانه و توسط اعضای خانواده برای درآمدزایی انجام می‌شود. این مشاغل سال پیش در قالب قانون در راستای سیاست‌های اشتغال‌زایی کشور به رسمیت شناخته شد و مورد حمایت قرار گرفت.
محدثه جزایی | شهرآرانیوز؛ خانه به طور سنتی جایی است که حول حضور زن در خانه می‌گردد و با انجام کار‌های مربوط به خانه‌داری، پرورش و تربیت فرزندان و ایجاد مأمن و استراحتگاهی برای سایر اعضای خانواده تعریف می‌شود. از گذشته‌های دور، قبل از گسترش شهرنشینی، زنان در روستا‌ها پای ثابت فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری به حساب می‌آمدند. آن‌ها در کنار اداره کار‌های خانه و فرزندآوری، در کار‌های پرمشقت و دشوار بیرون از خانه نیز همپای مردان اعضای خانواده به فعالیت و کار مشغول بودند.
 
با گسترده‌شدن شهر‌ها و کوچک‌تر شدن خانه‌ها، این فعالیت‌ها رنگ و بوی دیگری گرفت. با افزایش زنان دانش‌آموخته و ماهر و نبود امکان حضور همه آن‌ها در بازار کار که در برخی موارد بنابر تمایل و خواست زنان صورت پذیرفته است، در دهه ۸۰ خورشیدی صحبت از مشاغل خانگی به میان آمد. مشاغل خانگی عنوان فعالیت‌هایی است که در خانه و توسط اعضای خانواده برای درآمدزایی انجام می‌شود. این مشاغل سال پیش در قالب قانون در راستای سیاست‌های اشتغال‌زایی کشور به رسمیت شناخته شد و مورد حمایت قرار گرفت.
 
بر اساس این قانون، منظور از مشاغل یا کسب‌وکار خانگی، آن دسته از فعالیت‌هایی است که توسط عضو یا اعضای خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب‌وکار بدون مزاحمت و اخلال در آرامش واحد‌های مسکونی هم‌جوار شکل می‌گیرد و به تولید خدمت یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌شود. پس از اجرایی‌شدن این قانون و آشکارشدن نقطه‌ضعف‌های آن بر مبنای آسیب‌شناسی و انجام مطالعات تطبیقی و میدانی که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفت، الگوی جدیدی برای توسعه مشاغل خانگی پیشنهاد شد که هسته اساسی آن شناسایی مزیت‌ها و فرصت‌ها، توانمندسازی متقاضیان و از همه مهم‌تر اتصال این مشاغل به بازار بود.
 
اگرچه قانون سال ۱۳۸۹ این مشاغل را به هیچ جنسیتی منتسب نکرده بود، در بازنگری فرایند اجرایی‌شدن آن، به طور ویژه از زنان به عنوان گروه هدف نام برده شد که در آن، زنان سرپرست خانوار جایگاهی ویژه یافتند. از جمله مزایای مشاغل خانگی برای زنان سرپرست خانواده این است که با هزینه اندک، با اتکا بر توانایی و استعداد‌های فردی قابل انجام است و از ورود این زنان به چرخه حمایتی جلوگیری می‌کند. استقلال و اتکا به توانایی‌ها به عنوان خروجی این مشاغل ستودنی است، اما از سوی دیگر، تنگنا‌هایی که برای فروش محصول پیش‌روی این زنان وجود دارد از چالش‌های اساسی در این بحث است.
 
تلاش برای کمک به بهبود این مشاغل از سوی نهاد‌های دولتی و سمن‌ها از سوی دیگر، این نگرانی را در پی دارد که نام مشاغل خانگی و برندسازی محصولات آن با نام زنان پیوند بخورد. به عبارت دیگر، ایجاد این تصور که دارندگان مشاغل خانگی لزوما تعداد خاصی از زنان هستند که بنابر اجبار به آن روی آورده‌اند، خطر بزرگی است که این مشاغل را تهدید می‌کند. این روز‌ها که تعداد زیادی از مردم جهان ماندن در خانه را تجربه کرده‌اند، شغل خانگی معنای وسیع‌تری یافته است که می‌تواند نقطه قوتی برای دارندگان این مشاغل به شمار رود.
 
در حقیقت، چشم‌انداز گسترده‌ای گشوده شده است که می‌تواند بر شمار دارندگان شغل خانگی بیفزاید و رونقی تازه به این کسب‌وکار‌ها ببخشد؛ بنابراین بهتر است به جای محدودساختن این مشاغل برای زنان به طور کلی و زنان سرپرست خانوار به‌طور خاص، راه‌های پیوند آن‌ها به شریان‌های اصلی بازار را تسهیل کرد. نکته اصلی این است که با هدایتگری مشاغل خانگی باید از ایجاد رقابت میان مشاغل خانگی با مشاغل کارگاهی و کارخانه‌ای دوری کرد. این روز‌ها به دلیل کیفیت پایین برخی مواد غذایی تولیدشده در کارخانه‌ها، مردم گرایش بیشتری به تهیه برخی اقلام خوراکی تهیه‌شده در خانه دارند.
 
به نظر می‌رسد با نظارت بر محتویات تولیدشده در کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی می‌توان بازار مشاغل خانگی را به سمت‌وسوی رفع نیاز‌های دیگر سوق داد. در واقع، به جای ایجاد بازار موازی، بهتر است که مشاغل خانگی عهده‌دار جبران نقایص تولیدات دیگر باشند. یکی از مهم‌ترین تقطه ضعف‌های تولید کالا در ایران بسته‌بندی محصولات و ارتقای کیفیت پوشش محصول است. می‌توان از ظرفیت گسترده شغل‌های خانگی برای رفع کمبود‌های بازار اصلی بهره گرفت و از این طریق، هم به اقتصاد خانه‌ها و هم اقتصاد کشور کمک شایانی کرد. به این ترتیب، مشاغل خانگی نه‌تن‌ها کاری درجه۲ و تنها متصف به زنان تلقی نمی‌شود، ارزشی همپایه سایر مشاغل می‌یابد، مسئله‌ای که می‌تواند گام بزرگی در راستای شکوفایی و بهره‌گیری از استعداد همه افراد جامعه باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->